tisdag

Random New York del 2

Så, här kommer resten. För kännedom; den del av min splittrade tvillingpersonlighet som är nitisk A-människa (och inte haft så mycket för sig på ett tag) har naturligtvis tagit business cards på varenda ställe hon besökt och är nu i full färd med att sammanställa en lista med fina ställen av högsta egenintresse (mat, musik, shopping). Så om någon ska åka dit och vill ha lite tips, lämna en kommentar nånstans på min sida med en mailadress så skickar jag.

Hudson River.

Det här känns det som att man aldrig är med om i New York. Greene str ligger helt öde och tom när jag går hem en natt. Mycket vackert ljus.

Åt andra hållet.

Jag har alltid undrat hur dom gör. Det visar sig göras för hand, på stege. 42 str.

Och på 42 str måste allting glittra och glimma och göra av med mer el per dygn än, ja... nåt litet land någonstans. Till och med tunnelbaneskyltarna sprakar och blinkar.

Storstationen. Visade vara en sorts amerikansk pepp där. Mycket fin hall.

Dubbeltydighetstemat fortsätter. Jag har gjort det till en sport att hinna se när det händer, och hinna dra fram den kamera som är närmast till hands.

Som ni ser är det olika ställen hela tiden.

Stanna eller gå, stanna eller gå...

Det sker även i dagsljus.

Kanske stanna.

Poliserna samlas innan Halloweenparaden. Det måste ju vara bästa kvällen på året för att begå brott, eftersom hela New Yorks förenade polisstyrka stod och hängde på 6:e gatan.

En liten fjäril som drar en pumpa.

Tiles for New York. Skolbarn och andra har fått måla kakelplattor i samband med 11 september-attackerna. Dessa har sedan hängts upp längs två långa stängsel, och bildar ett sorts minnesmonument.

Jag sitter och hänger vid Kingston Av ute i Brooklyn. Inget ställe att hänga på egentligen, men det var så fint i solen att jag inte ville gå ned i tunnelbanan. En parkbänk vid storvägen fick duga.

En ensam Halloweenfirare.

Mysfika med Calle på Grey Dog.

Spök- och häxkakor på Amy's Bakery, Bleecker str.

Niklas sjunger på showcasekväll på Comedy Club. Det var roligt att se hur han, och det andra svenska bandet Ghost vs. Sanne, faktiskt fullständigt skåpade ut sina amerikanska kollegor.

Americanos, movies and chinos... Random gubbe på stan. Random slips.

Min vän Bob utanför Toad Hall med Joe, som jobbar i baren.

Spenatpizza på vägen hem kan vara grejen emellanåt.

Kyrkan jag inte kan låta bli att ta kort på. Här nattetid.

Promenerade i west village och hittade den här tomma butikslokalen. Fick tusen idéer och spann iväg. Ellen och Lage, vänner som jobbar i Svenska Kyrkan i New York, skrattade när jag berättade. Dem tycker jag är lik min far. Finns alltid ett nytt projekt att dra igång.

Pir ut i Hudson.

Talande.

Ane på soundcheck. Stället ligger i Brooklyn och heter Southpaw.

Låtlistetapetsering i logen.

Logekompis.

Höstvackerhet.

Åsa och Jennie. Vi är så glada för vi har just fått in en Key Lime Pie Martini. Åsa hade provat den för några år sedan och sedan dess aldrig lyckats få den på någon bar igen. Vi hittade igen stället på St Marks Place, och skrev ned ingredienserna. Stoli vanilj, citron, cointreau, frangelico, färsk lime- och citronpress, socker. Garnera glaset med kaksmulor. Det ni.

En sista lunch med Bob innan planet går.

2 kommentarer:

Ellinor Borggren sa...

mmm mojito där på bilden längst ner? bästa drinken.

fina bilder och fin blogg jennie! jag vill jättegärna ha din lilla guide! :)

sa jag att jag också startat blogg? har väl inte gått och blivit jätteintressant än kanske, men den kan väl bli :)
http://ellinorborggren.blogspot.com

nu kommer du hem snart va?
puuss

Anonym sa...

Hej Jennie..Skulle hemskt gärna vilja ha din lilla guide. Min man och jag kommer hem från tre år i Peru och ska stanna en vecka i Nueva York...

/Vero

v@schelanders.se