söndag

En tidig helgmorgon i november


Jag har ett extrajobb. Eller, extra och extra. Jag har ett jobb, ibland. Jag har liksom olika, det är svårt att säga vad som är jobbet jobbet. Livet är ett arbete, sa en trist farbror en gång. Just detta jobb är jag outbildad för, det är dåligt betalt och har dessutom gett mig problem med mina pickliga gitarr- och pianohänder. Och ändå känner jag mig så priviligierad. De tidiga morgontimmar jag spenderat här i helgen, innan alla andra kommer och börjar tända lampor och sätta igång kaffebryggare, är ren och skär lycka. Först den orörda snön på parkeringen. Alla vackra ljusen. Träden. Tystnaden över det intilliggande stallet. Sedan; sätta på ugnarna, och ljuset från dem. Jag jobbar i mörker en stund, bara i skenet från ugnarna, det skulle kännas som ett helgerån att tända lysrören i taket och förstöra alltihop. Radion får vara tyst en stund till. Jag går ut i matsalen, väljer ut ett gott te att börja dagen med. Spöket spökar för mig då. Först blir jag lite rädd. Sen säger jag, bort mot skåpet längst ned i salen, att du skrämde mig visserligen men det gör inget. Efter ett par timmar ramlar dem in, en efter en. Kollegorna. Vi pratar, skrattar, fikar frukost och fiffar inför öppnandet klockan 11. Jag avslutar, städar ihop och är hemma innan lunch.

Dagens förvärv.

Lussebullar i närbild.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fina lussebullar! *avundsjuk* Jo, hon är så fin lilla Stina! You two should meet! Kan ju ses nästan när som helst nuförti'n, så he ä ba å ringa!

(excess i utropstecken...)

Och jag glömde ju bokmärka din blogg efter att ha läst de allra första inläggen, så dumt, men läser (tittar) ikapp nu istället. :-)

Har du det årliga julaftonsgiget igen? Vi åker till Tyskland - söderut, konstigt håll att åka åt i juletid!

Anonym sa...

Fasen va skönt det låter.. å va gott det ser ut!

Lite avis dårå..