fredag

Halloween del 1


Idag är det Halloween. Det har jag aldrig varit med om på riktigt förut. I Sverige känns det ju bara påhittat, ett trick av handlarna för att få prångla pumpor och andra svårsålda saker. Halloween har känts kommersiellt och tvetydigt, vad firar vi och varför? Och vad hände med Alla Helgons dag?

Här känns det annorlunda. Det ligger en förväntan över hela staden. Folk är glada, vänliga, ler mer och framförallt, dom är utklädda! Jag har varit för långsam med kameran vid flera tillfällen, och missade bland annat att ta bild på den första utklädda människan jag såg imorse när jag var på väg mot tunnelbanan. För mig, som älskar Tim Burtons "The nightmare before christmas", var det en fröjd att se en affärsman i kostym och med portfölj bära ett Jack Skeleton-huvud. Han gick målinriktat ned längs University Plaza, som vore han sen till ett viktigt möte.

Jag blev just trick/treatad av den söta lilla ligisten på bilden ovan. Han heter Sebastian. Han svängde in med sin cape och sin krona på kaféet där jag sitter, och gjorde en räd. Han hade hittills fått 12 godis-treats.

Nedan ett par jag sprang på vid tunnelbanan. Så här ser det ut i hela staden! Det är faktiskt otroligt underhållande.


Nu ska jag springa och hämta riktiga kameran och bege mig till 6 avenue för att fotografera den stora Halloweenparaden. Del 2 är att vänta.

Inga kommentarer: